Kuda plovi ovaj brod

Ljudi danas znaju cenu gotovo svega, a ne znaju vrednost gotovo ničega

Vrednosti su temelj zajedništva.

Duboko verujem da su ispravne, neprolazne vrednosti temelj oko koga lider može da okupi svoj tim. Istinski lideri su ljudi koji konstantno razmišljaju kako da na najbolji način služe timu, svom okruženju i čovečanstvu.

Iskrivljeni model liberalnog kapitalizma koji sve više liči na neku vrstu „Frankeštajna“ gde je novac jedina vrednost i religija moramo svi zajedno da menjamo. To nije model egzistencije i biznisa koji ima dugoročnu perpektivu. Moramo biti sigurni da je na duge staze ne održiv svet u kome je odnos pojedinca usmeren isključivo ka materijalnim vrednostima.

Od izuzetnog je značaja da ponovo spoznamo da pored materijalnih postoje i društvene, moralne, kulturne, humane i duhovne vrednosti.

Kao što sam u uvodu rekao, odgovornost novih lidera jeste da od aktuelnog društvenog sistema koji smatra da je novac moć, preusmere kolosek na novi moto da su prave vrednosti moć!

Dugi niz godina lideri pokušavaju da zadrže svoje sledbenike na svom putu u želji da ih slede tako što demonstriraju autoritet, kontrolu i moć. Takav koncept kao i njihov, gotovo strateški pristup dugoročno nije održiv, jer ljude možemo zadržati i dovesti ih u stanju inspirisanosti dugoročno samo ako se okupimo oko ispravnih vrednosti koje zajedno delimo. Često mi se dešava da radeći kao konsultant čujem komentar od mnogih preduzetnika i vlasnika firmi da izjavljuju nešto u stilu:

„Toliko sam učinio za njega i tako mi vraća, videće oni kakav ja mogu da budem!“

Na ovakav komentar moj odgovor je uvek sledeći: Ako ljudi ne poštuju ispravne vrednosti, to ne znači da su loše vrednosti već da smo mi napravili pogrešnu procenu prilikom odabira ljudi. Nikada nemojte dozvoliti da vas ljudi koje vodite toliko razočaraju da napuštate sopstvene vrednosti. Ako su ljudi loši i ne poštuju ono što im tražite menjajte ljude ali ne i vrednosti! Jednostavno tužnom čoveku pružamo toplu reč i utehu, usamljenom više pažnje, a nevaspitanom ignorisanje i odstranjivanje iz tima. Da se vratimo na vrednosti! U osnovi svih odnosa leže zajedničke vrednosti. Kada sam u ranoj mladosti čitao prve knjige o menadžmentu koje su govorile da svaka kompanija treba da ima svoju misiju, viziju i vrednosti. Iskreno, tada sam mislio da su to „paradne“ stvari i da je svrha svake kompanije da pravi profit.

Dvadesetak i nešto više godina kasnije shvatam da je to bila moja zabluda a da je zapravo svrha kompanije da isporučuje vrednosti! A da će novac nastati kao posledica kvalitetnog rada ljudi koji su se okupili oko ispravnih vrednosti. Međutim, ono što je zaista u praksi pogubno da mnoge kompanije ispisuju svoju misiju, viziju i vrednosti ali samo deklarativno, a suštinski to ne žive! Taj nesklad je opet dugoročno neodrživ. Iskustvo mi je pokazalo kroz dugogodišnju praksu da kada god u poslu nisam delio slične vrednosti bez obzira ko je u pitanju (nadređeni, saradnici, klijenti, dobavljači...) stvari pre ili kasnije nisu ispale dobro.

Može to neko posmatrati kao površnu priči ili demagogiju, međutim danas sam potpuno siguran da samo kada delimo zajedničke vrednosti možemo da imamo i zajedničku misiju, viziju kao i da dostignemo uspeh navedenih razmera. Otac Tadej je rekao: „Čovek se svakoga dana usavršava, u dobru ili zlu.“ Što znači da ako se okupimo oko ispravnih vrednosti (oko dobrobiti) onda se svakoga dana možemo dodatno razvijati i usavršavati. Loša vest je da to može biti i obrnuto.

Sama reč ekonomija je grčkog porekla i nastala je od reči „oikos“ što znači kuća ili dom. To nam ukazuje da ako smo okupljeni oko zajedničkih vrednosti, mi se ponašamo domaćinski i poslujemo domaćinski.

Od izuzetnog značaja je da saradnici nemaju percepciju da rade za lidera ili da rade na njegovim idejama, već da imaju percepciju da rade sa njim na zajedničkim idejama radi ostvarivanja zajedničkih ciljeva od opšte koristi za sve.

A za pravog lidera vrednosti su tzv. „kamen temeljac“ na kome gradi sve kako bi bilo održivo. On ne juri za impozantnom karijerom i kreiranjem biografije (CV-ja) koji će fascinirati ljude. Njegova dela i pojava govore sve, njemu „CV“ skoro da i nije potreban, on je strastveno posvećen visokim ciljevima na temelju opšteg dobra i zajedničkih vrednosti. A jedna od bazičnih vrednosti pravog lidera jeste kolektivni interes. On je spreman da sopstvene potrebe i interese podredi interesima tima. Izvrstan lider zna da mora biti odgovoran i da brine za ljude koji su mu povereni i koji ga prate. Ponovo ću parafrazirati jedan sjajan citat iz Biblije: „Kome je mnogo dato, mnogo će se i tražiti!“

 

Dakle, vrednosti su fundament ljudske egzistencije i bitisanja, one su vezivno tkivo zajedništva. Zastanimo za trenutak, razmislimo koje su naše bazične vrednosti i koliko ih sami poštujemo i analizirajmo ljude koje biramo, da li su to ljudi sa kojima imamo isto „vezivno tkivo“. Nakon toga počnimo da živimo svoje vrednosti i nemojmo nikada praviti kompromis u saradnji sa ljudima na štetu vrednosti.

 

Autor: Dragiša Ristovski




TOP